Korte uitleg, 'Diepe verandering':
Diepe verandering is alleen mogelijk:
Als je een droom hebt. Waar droom jij over? Wat is voor jou goed leven? Hoe ga jij de wereld ieder dag een stukje beter maken ?


Echt goede ondernemers vertonen maatschappelijk betrokken gedrag. Niet omdat het moet. Niet door “iets van buiten”. Het zit diep van binnen. Het is een doorleefde wens tot dienstbaarheid. Hun zelfbeeld, mensbeeld en wereldbeeld zijn daardoor extreem anders. Ze realiseren maatschappelijke oplossingen. Ze leven hun persoonlijke- en zakelijke leven duidelijk in maatschappelijke dienst.

Hoe werden ze zo? Bijvoorbeeld doordat een maatschappelijk probleem opeens hun persoonlijke probleem werd. Ze zijn er toen diep door geraakt. En “moesten” zich dit persoonlijk aantrekken.

Zie de 'speer in de borst’ van Ray Anderson van Interface.

Of het 'doorslikken van het stekelvarken', geïnspireerd op een oude, boeddhistische wijsheid. Een stekelvarken kun je - eenmaal ingeslikt - nooit meer uitspugen; je kunt maatschappelijke betrokkenheid niet meer 'uit' zetten als het eenmaal 'aan' is gegaan.